Aanmelden om uw vraag te stellen of te reageren in ons forum.

auto gekocht en na 500 km gereden te hebben motorstoring wat zijn mijn rechten ?

michel1991
Zoekende

ik heb een bmw 316i gekocht een super nette auto met veel opties
voor dat ik hem kocht uitgebreid getest proefrit gemaakt . mankeerde op dat moment niks.

nou heb ik na 500 km er een motorstoring. loopt op 3 cilinders, niet stationair.
nou heeft hij al veel bij de garage gestaan en kom ik er achter dat dit probleem bij de vorige eigenaar bekend was, bevestigd door de bmw dealer. maar de vorige eigenaar blijft beweren dat hij van niks weet , nou moet de hele motor uitelkaar en daar hangt een stevig prijs kaartje aan, en dan is het probleem nog niet gevonden.

heb de auto particulier gekocht, zonder garantie en is ong 2 maand geleden , heb ik nog rechten voor het terugdraaien van de koop of vergoeding van de vorige eigenaar?

up
9
Geplaatst op 05 januari 2012 om 14:04
Lieuwe_
Beginneling

U kunt de koopovereenkomst ontbinden. Daarvoor staan u in beginsel drie rechtvorderingen ter beschikking. Een vordering tot ontbinding op grond van bedrog, in dat geval moet u wel kunnen bewijzen dat de verkoper bewust heeft gezwegen omtrent de werkelijke status van de auto om u daarmee te bewegen de overeenkomst te sluiten. U kunt ook een vordering instellen op grond van dwaling. Hiervoor hoeft u geen opzettelijk zwijgen van de verkoper aan te tonen maar slechts aannemelijk maken dat u van een onjuiste voorstelling van zaken tijdens het sluiten van de overeenkomst bent uitgegaan.
Dan rest nog de vordering tot ontbinding op grond van non-conformiteit. In dit geval beantwoordt de auto niet aan de overeenkomst omdat hij niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik vereist zijn.

U kunt ook de overeenkomt op een van deze gronden vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring. Ik adviseer u om contact op te nemen met een jurist of anderszins juridisch onderlegde om uw strategie te bepalen.

Succes.

up
4
Geplaatst op 16 februari 2012 om 22:15, Waarschuw de redactie
Aanmelden om uw vraag te stellen of te reageren in ons forum.